Guru Politik Terkena Tuba

Setiap pemimpin ada gaya tersendiri.Pemimpin yang bagus akan merekrut pelapis dengan mauduk yang betul. Proses melatih dan merekrut ini berlaku dalam organisasi politik.

Banyak sejarah, jika ditanya kepada mereka yang bergelar pemimpin akhirnya anak didiknya menjadi petualang bukan pengislah.

Sedikit sekali mereka yang direkrut, mengingati jasa pemimpin mereka yang mungkin sudah dilabel sebagai guru,tok guru dan sebagainya.Kita lihat Saudara Anwar akhirnya dilawan oleh Ezam.
Terlalu banyak contoh sejarah hitam, guru yang merekrut pelapis, akhirnya mereka terkena tuba yang diberi oleh anak didik mereka sendiri.

Dalam Islam,kita melihat sesuatu yang sungguh indah,prinsip serta akhlak hormat kepada guru walaupun guru itu non muslim .Guru politik ini perlu diberi sekalung penghargaan kerana mungkin juga guru inilah yang menaikan pelapis itu ke tangga arena siasah.

Apabila etika Islam dipinggirkan maka akan berlaku pengecutan akhlak dalam politik dan seterusnya binaan siasah yang baik tidak akan berlaku.

0 comments :: Guru Politik Terkena Tuba