Masalah Negara sudah overloads!






Sebagai Anak Muda,saya melihat ada tanda-tanda negara ini sudah "sampai ke langit",pemikiran masyarakat sesetengahnya berada "in box"bukan "out box".

Buktinya masyarakat dihidangkan dengan CSI culture hampir setiap hari.Gejala jenayah dan kebobrokan sosial bermain siaran langsung di minda rakyat.

Cukuplah!we must come back to our Al qur'an n al sunnah.


Krisis kehilangan identiti diri bangsa Melayu-Islam menular dan menjadi belukar semak samun di sesetengah masyarakat.Kerapuhan sistem nilai amat membimbangkan.Sivil law tidak lagi menjadi satu solusi untuk selesaikan problema yang berlaku.

Zaman Jahili sebelum datangnya Muhammad s.a.w mempamerkan corak yang sama.Mereka berdolak dalik menolak solusi yang dibawa Nabi iaitu kembali kepada agama fitrah iaitu ISLAM.Zaman Jahili memang menggunakan undang-undang sivil yang luar biasa sehingga jauh menyimpang daripada keadilan.

Sivil law adalah idea manusia,manusia sesama mereka pun saling bertengkar dan berperang jadi tidak layak manusia mengharapkan sivil law untuk mendapat keadilan.Manusia wajib menerima fitrah!Fitrah undang-undang manusia ialah undang-undang ciptaan Tuhan!

Solusi lakukan tindakan praktikal,problem negara sudah overloads-berlebihan.Saya seru dan doa semoga tindakan praktik langsung dari goverment dan rakyat untuk selesaikan krisis ini.

0 comments :: Masalah Negara sudah overloads!